Do urzędu miejskiego wpłynęło pismo od Wojewody Zachodniopomorskiego w sprawie przerwanej sesji rady miejskiej, która odbyła się 29 stycznia br. Przypomnijmy, że wówczas obrady zostały przez wiceprzewodniczącą rady J. Pawlak (Nowa) przerwane, pomimo tego, iż prawnik obsługujący gminę wskazał jej, że łamie przepisy statutu gminy. Wówczas też, biorący udział w obradach burmistrz zawnioskował o przeprowadzenie głosowania w tym aspekcie.
- Musi pani to przegłosować, pani przewodnicząca. Informuję panią, że pani łamie przepisy prawa – mówił burmistrz do J. Pawlak. - (…) Pani przewodnicząca, proszę nie uciekać z sesji. Pani ucieka z sesji – mówił burmistrz 29 stycznia br. do opuszczającej salę obrad wiceprzewodniczącej J. Pawlak.

 

Na decyzji wiceprzewodniczącej J. Pawlak, która sesję przerwała, „suchej nitki” nie pozostawił w piśmie z 2 marca br. Wojewoda. Napisał on między innymi, że podjęcie w czasie sesji w dniu 29 stycznia br. decyzji o przerwaniu obrad i kontynuowaniu ich 5 lutego br. nastąpiło z naruszeniem regulacji statutowych.

- „(…) W dniu 30 stycznia 2020 r. do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła skarga na działania Pani Wiceprzewodniczącej w sprawie przeprowadzenia w dniu 29 stycznia 2020 r. posiedzenia XXII.N sesji Rady Miejskiej w Nowogardzie z naruszeniem przepisów Statutu Gminy Nowogard. Z ww. korespondencji wynika, że z powodu nieobecności Przewodniczącego, ww. posiedzenie prowadziła Pani osobiście. (…) W trakcie trwania sesji podjęła Pani decyzję o przerwaniu obrad i kontynuacji posiedzenia Rady w dniu 5 lutego 2020 r., nie poddając tej kwestii pod głosowanie radnych. W dniu 5 lutego 2020 r. obrady Rady zostały wznowione, aczkolwiek nie podjęto na niej żadnej uchwały. (…) Zgodnie z par. 21 ust.1 Statutu Gminy Nowogard zasadą jest, że sesja Rady odbywa się na jednym posiedzeniu. Natomiast, jeżeli okaże się to konieczne ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub kontynuowania obrad w danym dniu, Rada może postanowić o przerwaniu obrad i wyznaczeniu w innym terminie kolejnego posiedzenia tej samej sesji, o czym stanowi wprost paragraf 21 ust.2 Statutu. Na podstawie paragrafu 29 Statutu na wniosek radnego lub Burmistrza Przewodniczący Rady może zarządzić krótką przerwę w obradach sesji. (…) Z treści powyższych regulacji prawnych wynika zatem, że sesja Rady powinna odbyć się na jednym posiedzeniu w danym dniu, a dopiero w sytuacji braku możliwości wyczerpania porządku obrad lub kontynuowania obrad w danym dniu, Rada Miejska w Nowogardzie może postanowić o przerwaniu obrad i wyznaczeniu w innym terminie, tj. w innym dniu kolejnego posiedzenia tej samej sesji. Postanowienie o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym dniu wymaga zatem poddania pod głosowanie radnych tego zagadnienia. Krótka przerwa w obradach musi być rozumiana jako przerwa mieszcząca się w ramach posiedzenia w danym dniu obrad. (…) W świetle powyższego podjęcie przez Panią na sesji w dniu 29 stycznia 2020 r. decyzji o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w dniu 5 lutego 2020 r. nastąpiło z naruszeniem powyższych regulacji statutowych dotyczących prowadzenia obrad Rady i podejmowania uchwał (...)”. Dalej Wojewoda Zachodniopomorski wskazuje: „(…) Za istotne naruszenie prawa uznaje się uchybienie prowadzące do skutków, które nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawnym. Do takich zalicza się między innymi naruszenie przepisów prawa ustrojowego oraz prawa materialnego, a także przepisów regulujących procedury podejmowania uchwał. Istotne jest, że statut gminy należy do przepisów gminnych powszechnie obowiązujących na terenie jednostki samorządowej, wiążących również organy gminy. Dlatego uchwały rady gminy sprzeczne z przepisami statutu tejże gminy są nieważne jako sprzeczne z prawem”. „(…) Konkludując, w ocenie organu nadzoru, podejmując decyzję o przerwaniu obrad i kontynuacji posiedzenia Rady w dniu 5 lutego 2020 r., i nie poddając tej kwestii pod głosowanie radnych, przekroczyła Pani zakres swojego upoważnienia i naruszyła Pani tym samym przepisy Statutu Gminy Nowogard, w szczególności paragraf 21 ust.1 tego aktu. Mając na uwadze zaistniały stan rzeczy, zwracam uwagę Pani Wiceprzewodniczącej na konieczność stosowania przepisów prawa, określonych w ustawie o samorządzie gminnym, a także przepisów gminnych powszechnie obowiązujących na terenie Gminy Nowogard”.

(mo) Nagranie: fragment z sesji 29 stycznia br.